Welkom bij de Oracle EBS Financials beheersingskansen pagina
Deze pagina geeft tal van beheersingsmogelijkheden weer die standaard
binnen de EBS aanwezig zijn en die organisaties kunnen helpen een hoger niveau
van beheersing te bereiken
Op de
Oracle EBS risico / structuur pagina som ik een aantal risico's op die inherent
zijn aan de modulaire opzet van de EBS. Ik ga ervan uit dat u de aldaar
vermeldde risico's zelf kunt afdekken. Uw implementatie consultants hebben
hiertoe als het goed is uitgebreide maandeinde routine documentatie verschaft.
Doel van deze pagina is een aantal beheersingskansen te benoemen, met name bij
het P2P proces. Ik werk meestal via F4F (Fit 4 Finance) en deze organisatie
wenst dat ik hier niet het hele beheersingsmodel inclusief de te draaien
rapporten en queries op deze site plaats. Vandaar dat ik de te verrichten
controle wel benoem, maar niet de naam van het daadwerkelijke EBS rapport
kan melden.
Eerst ga ik kort in op de risico's inherent aan de
modulaire opzet van de EBS, daarna geef ik een beheersingsplan voor het P2P
proces. Waarschuwing vooraf, dit plan gaat op details in. Daarna sluit ik af met
een aanbeveling.
Risico afdekking inherent aan modulaire opzet
EBS. Dit is vooral het uitvoeren en inzichtelijk vastleggen van uw
maandeinde routines. U kunt ervoor kiezen een maandelijkse shared directory aan
te maken op uw netwerk waar per maand per module de aansluit rapporten worden
opgeslagen. U kunt hier ook verder gaan en per module ook de uitvoerrapporten
van de diverse stappen van het maandeinde proces op slaan ten bewijze dat
deze stappen inderdaad zijn uitgevoerd. Voor zeer complexe organisaties met vele
zogenaamde operating units en sets of books, of voor organisaties waar het
aantonen van de correcte uitvoering van de maandeinde routine belangrijk is zijn
hulpmiddelen ontwikkeld. Deze laten precies zien waar welke operating unit is
met zijn maandeinde routine.
De risico's A en B zijn dus afgedekt door
het draaien van de benodigde processen tijdens de maandeinde routine:
A]
onvolledige of onjuiste processen binnen een module
B]
onvolledige of onjuiste processen tussen modules onderling
De risico's C
en D van aansluiten met grootboek en aansluiten van grootboek met rapportage
oplossing zijn afgedekt door de aansluit rapporten in de maandeinde
routine.
Indien u met een van bovenstaande stappen problemen
ondervindt is het zaak zo snel mogelijk in te grijpen. Het risico is immers dat
als er in de EBS zaken fout gaan het veel tijd en geld kan kosten
dit te herstellen, hoe langer u wacht hoe erger het kan worden. Uw
implementatie consultant moet u hier in eerste instantie mee verder
kunnen helpen indien het de documentatie van de maandeinde routine zelf
betreft. Indien de documentatie redelijk volledig is en er treden
verschillen op die verklaard moeten worden dient u te beschikken over
zelfstandig denkende creatieve probleemoplossers. Idealiter zitten er
dergelijke mensen op uw functioneel beheer afdeling of op uw afdeling
grootboek.
Een praktische tip is een vinklijst invoeren
van de door bijvoorbeeld functioneel beheer en grootboek uit te voeren
stappen. Voor een afsluiting kijkt men dan of er die maandsluiting nog
specifieke taken moeten worden toegevoegd aan de algemene lijst en worden
alle taken verdeeld over de tijdens die maandeinde aanwezige
personeelsleden. Als het personeel dit geen goed idee vindt wacht u
tot het een keer fout gaat en dan moeten ze daarna toch aan de lijst en de
taken gestructureerd gaan verdelen en afvinken. Het klinkt wellicht
kinderachtig, maar het niet doorlopen van alle stappen geeft in deze een fout
resultaat. En een fout resultaat corrigeren vanwege "accounting
errors" heeft tegenwoordig consequenties en is een boodschap die u liever
niet brengt.
Een andere praktische tip is een FSG schrijven
voor de aan te sluiten rekeningen (FSG is de rapport bouw tool die uw
functioneel beheer afdeling waarschijnlijk wel beheerst). Uw functioneel beheer
afdeling dan wel grootboek team kan dan alle relevante systeemrekeningen in een
keer zien en ook afvinken wanneer deze zijn aangesloten. Sommige organisaties
vinden dit een handig hulpmiddel, anderen zorgen voor alternatieve
beheersingsmogelijkheden.
Beheersingsplan P2P proces.
Ik ga uit van een situatie waarin de inkoopmodule is ingericht naast de
crediteuren module.
Bij crediteuren wil men natuurlijk volledigheid van
de te boeken kosten nastreven. Stap 1 is dan alle facturen binnen te laten komen
op de crediteuren administratie zodat geen tijd verloren gaat met de interne
post of met budgethouders die besluiten een factuurtje nog eventjes in de la te
laten liggen alvorens deze door te sturen naar de crediteuren administratie.
Daarna loopt men bij een hard close of een jaarafsluiting de werkvoorraad niet
geboekte facturen door en voorziet de grote facturen indien nodig met een
stelpost. Men kan na afsluiting van de module en tijdens het opstellen van de
jaarrekening eventueel facturen betrekking hebbend op het voorgaande boekjaar
boven een grensbedrag apart behandelen. Daarnaast is het zo dat
tijdens de afsluiting van de crediteuren module sommige facturen niet worden
opgenomen in het crediteuren saldo van de betreffende maand. Uw eerste
medewerker crediteuren moet snappen wat ik bedoel en weet hoe deze lijst te
genereren. Deze facturen kunt u eventueel voorzien met een stelpost in het
grootboek. Sommige organisaties parkeren facturen waarvan ze de distributie niet
weten op een balans grootboekrekening, als facturen in omloop, facturen nog te
coderen. Deze volledige facturen dienen natuurlijk deels in de kosten genomen
worden. Hiertoe zijn een aantal hulpmiddelen mogelijk. Het is mogelijk dat een
factuur in een foute periode geboekt wordt. Sommige eerste medewerkers
crediteuren lopen de proefbalans overzicht 1 uit het grootboek na op een
aantal kritische grootboekrekeningen en kijken of het getoonde beeld naar
verwachting is. Het is ook mogelijk een FSG te bouwen die de betreffende
grootboekrekeningen laat zien.
Naast volledigheid van de kosten
nastreven zien accountants graag specificaties. Indien u deze niet kan opleveren
beheerst u uw systeem onvoldoende. Indien u voorraad heeft ingericht dan is het
mogelijk dat er een systeemrekening is voor de nog te ontvangen facturen
magazijngoederen. De zogenaamde eerste en tweede ontvangstboeking van de
goederen heeft dan plaats gevonden maar de factuur moet nog komen. Bij twee
klanten die deze rekening niet wensten of konden aansluiten heb ik significante
resultaatseffecten gevonden, dus dit is een rekening die zeker dient te worden
aangesloten. Hiertoe bestaat een aansluitrapport. Prijsverschillen dient u
uiteraard ook te beheersen. U kunt zogenaamde IPV verschillen hebben tussen
factuur en inkooporderprijs. Het is zaak deze te beheersen omdat
dat de efficiency van uw crediteuren afhandeling bevordert. En omdat
het indien de IPV naar een aparte grootboekrekening gaat een
foute categorale verdeling geeft. En tenslotte omdat uw verplichtingen
administratie bij grote IPV's niet een correct beeld laat zien. IPV kan je met
een rapportje beheersen. Voor PPV geldt hetzelfde. PPV wordt altijd
toegerekend aan 1 afdeling en kan daardoor ook voor verschuivingen in
budgetten zorgen. Om uw PPV te beheersen (verschil vaste verrekenprijs
en inkooporderprijs) is wederom een rapportje voor handen. U dient de betalingen
onderweg rekening te kunnen specificeren en de saldo soort verplichtingen aan
kunnen sluiten. (als iets niet is aangesloten mag het niet als management info
worden beschouwd, dus wil u op verplichtingen kunnen sturen dienen daar ook
aansluitingen plaats te vinden).
Bij inkoop kunt u overwegen de
tranisitorische post inkoop te draaien. Dit is een automatische routine die
een stelpost opneemt voor iedere ontvangst die nog niet gefactureerd is (voor
zover het doorgaande goederen betreft, of beter, goederen en
inkooporders waarvoor de optie gekozen is van "accrual at receipt", dit
zijn vaak de zogenaamde doorgaande goederen). Dus stel, inkooporder is 120,
ontvangen is 90, gefactureerd is 70 dan staat zonder deze routine slechts 70 in
de kosten terwijl voor 90 is geleverd. De transitorische post inkoop boekt dan
de aanvullende 20 kosten. Veel organisaties kiezen hier uiteindelijk voor.
Vereist is echter een goed ontvangsten beheer. Goed ontvangsten beheer heeft
grote positieve effecten op de efficiency van uw crediteuren afdeling en
betekent ook dat uw verplichtingen administratie betere stuurinformatie kan
opleveren. Om het ontvangsten beheer op orde te krijgen moeten aan de ene kant
uw verwachte ontvangsten ontvangen zijn, en aan de andere kant moet u niet ten
onrechte ontvangsten geboekt hebben. Verwachte ontvangsten wordt soms met een
maatwerk rapportje of SQL statement gecontroleerd. Identificatie van ten
onrechte ontvangen goederen gebeurt met maatwerk dan wel een standaard oracle
rapport. Uw eerste medewerkers crediteuren / inkoop kunnen wellicht de eerder in
dit artikel genoemde aansluit rapporten en analyse rapporten benoemen.
Het is ook belangrijk om te komen tot een juiste categorale indeling van
de kosten. Naast prijsverschillen beheer wat eerder is vermeld moet u denken
aan: controle van de koppeling van artikelen aan categorie, en controle van de
koppeling categorie aan grootboekrekening. Daarnaast is controle op de codering
van de non catelog orders belangrijk.
Aanbeveling. Ik
heb de contouren van een mogelijk beheersingsplan geschetst voor het P2P proces.
Van iedere module dient uw personeel te begrijpen wat er gebeurt en hoe de mate
van beheersing te vergroten. Helaas geven implementatie consultants niet altijd
een goed beheersingsplan mee. Terwijl juist in de fase na het uitvoeren van de
soms rudimentaire maandeinde routines nog steeds veel beheersingskansen aanwezig
zijn. Tussen de 3000 rapporten uit de EBS zitten ook een aantal nuttige
rapporten, alleen dient men te weten welke rapporten dat zijn.
Het
opstellen van een beheersingsplan dat verder gaat dan de door de implementatie
consultants opgeleverde maandeinde routines kan uw organisatie tegen geringe
investeringen duidelijk betere stuurinformatie opleveren. Het is aan u ter
afweging waar u in investeert. Een relatief duur datawarehouse aanschaffen
terwijl de te analyseren gegevens wellicht onvoldoende nauwkeurig zijn zet geen
zoden aan de dijk.
DISCLAIMER:
IEDERE INRICHTING BINNEN ORACLE
IS WEER ANDERS DUS OPLOSSINGEN DIENEN BINNEN UW CONFIGURATIE GETEST TE
WORDEN ALVORENS U ZE AANVAARDT.