Tijdens de implementatie worden gegevens als de lijst met
betalingscategorieen, de BTW categorieen, de tolerantie instellingen bij matchen
en de goedkeuringshierarchie gevuld.
Op het moment dat er een
factuur wordt ingevoerd worden de inrichtingsparameters opgeroepen in
routines.De crediteurenmedewerker kiest bijvoorbeeld de BTW code en een
logische routine voegt op basis daarvan de BTW regel toe en berekent alvast het
bedrag. Op het moment dat de factuur volledig is gaat deze de routing in op
basis van de goedkeuringshierarchie. Etcetera. Er zit de nodige complexiteit
binnen de crediteuren module zelf.
Ook andere modules en het
grootboek zijn nodig om een factuur vast te leggen. Er heeft integratie plaats
gevonden in een ERP waardoor dezelfde gegevens maar 1 keer in 1 van de modules
worden vastgelegd. Indien er een projectcode wordt ingevuld bij een distributie
regel zal de projecten module bij absolute budgetcontrole controleren of er wel
voldoende budget aanwezig is. Zo niet dan houdt de projecten module de boeking
tegen. De inkoopmodule geeft op basis van het ingevoerde inkooporder nummer de
distributie. Tevens wordt bij matchen gekeken of de toleranties niet
overschreden worden. Etcetera.
Visuele voorstelling van een module
Visuele voorstelling van een
module
Er zijn dus de nodige routines binnen een module. En
automatische routines kunnen vastlopen. Als Oracle een routine niet kan
volbrengen is er een meestal voorgrprogrammeerde actie die de uitzonderingen in
bijvoorbeeld een aparte tabel wegschrijft. Bij onvolledige facturen komen deze
op een aparte lijst te staan die niet op de proefbalans crediteuren voorkomt.
Deze lijst dient u per maandeinde natuurlijk te controleren of daar grote
facturen staan. Indien dat zo is dan zou met een stelpost (memo boeking in het
grootboek) het resultaatseffect toch in de juiste periode genomen kunnen worden.
Er zijn ook relaties met andere modules. Ons model mbt de EBS begint nu
vorm te krijgen. Hieronder ziet u een aantal modules met enkele relaties die
gelden. Let wel dat dit een grove versimpeling is, er zijn nog veel meer
relaties. Maar onderstaand voorbeeld geeft u een idee over hoe de modules zelf
zijn opgebouwd en geeft weer dat er relaties tussen de modules zijn.
Visuele voorstelling van de relaties tussen de modules
(sterk vereenvoudigd)
Visuele voorstelling van de relaties tussen de modules
onderling en de relatie met het grootboek (sterk
vereenvoudigd)
U ziet hier meteen een risico van de opzet. Er lopen veel
automatische routines. Doordat Oracle relatief flexibel is in te richten en er
vrij veel mogelijk is, bestaat de kans dat er soms routines fout gaan lopen.
Menselijke fouten spelen ook een rol. Stel dat de link weergegeven tussen
crediteuren en projecten op een gegeven moment niet goed gaat verlopen dan zal
dit een onderuitputting bij de projecten overzichten laten zien. Er is ook een
relatie tussen de voorraad module en de projecten module. Ik heb en keer
meegemaakt bij een klant dat die link tijdens de implementatie niet was
aangelegd waardoor het zogenaamde cost collector proces niet liep. Gevolg was
dus het ontbreken van de materiaal afgiftes drukkende op de projecten. Relaties
tussen veel andere modules heb ik ook fout zien gaan.
Hier wordt een
groot risico van de EBS zichtbaar. Niet goed verlopende processen die uw
organisatie niet tijdig opspoort en corrigeert. Meestal probeert men deze met
periode / maand einde routines te ondervangen. De enige methode is volgens mij
daadwerkelijk deze controles uit te voeren en vervolgens indien er gecontroleerd
is en er geen fouten zijn geconstateerd de modules voor de betreffende periode
dicht te zetten. Enkele modules kunt u indien nodig altijd opnieuw open zetten,
bij de vaste activa en de voorraadmodules is dat niet het geval. Eenmaal dicht
blijft dicht. Het maandeinde routine document dat u bij de implementatie heeft
gekregen dient echter de rapporten en controle mogelijkheden te vermelden die u
heeft voordat u deze 2 modules definitief dicht zet. Hiermee kunt u vooraf
controleren of deze modules aansluiten met het grootboek.
Een andere
reden om de maandeinde routine uit te voeren is zojuist hierboven gemeld. Het
gaat niet alleen maar om transacties tussen modules onderling maar ook tussen
module en grootboek. De transacties vanuit de modules worden doorgezet naar het
grootboek. Dit kan een keer per periode gebeuren aan het einde van de periode
(vaste activa afschrijvingen worden eenmalig aan het einde van de periode
uitgevoerd). Andere modules worden vaker doorgezet. Soms loopt de interface
tussen crediteuren en het grootboek ieder uur. De accountant wil natuurlijk
zekerheid dat alle transacties uit de modules van de betreffende periode
inderdaad zijn doorgezet. Dus u dient uw aansluitingen van de subs / modules met
het grootboek niet alleen te maken maar ook nog eens op te slaan. Sommige
organisaties gaan zover dat ze de eerste medewerker grootboek of de eerste
medewerker van de betreffende module fysiek het aansluit document laten tekenen.
U begrijpt natuurlijk dat het bovenstaande model een
vereenvoudiging is, zowel in het aantal tabellen als in het aantal relaties
tussen de modules. Daarnaast heeft u te maken met andere interfaces van niet
Oracle modules zoals uw salarissysteem. Of andere maatwerk
bedrijfs applicaties. Ook deze interfaces dient u te controleren en aan te
sluiten.
Het is natuurlijk evident dat in het grootboek minder detail is
opgenomen dan in de modules. U kunt in het grootboek uw budgetten opnemen. Er
zijn vrij veel organisaties die deze budgetten liever in een aparte applicatie
opnemen. Een al dan niet datawarehouse achtige oplossing als OFA, PSB, Cognos of
Hyperion. In dat geval geldt meestal een pyramide waarin onderaan in de modules
het detail zit, men in het grootboek detail verliest en overzicht wint, en men
in de laag daarboven nog minder detail ziet. U dient natuurlijk ook uw
rapportage laag aan te sluiten met het grootboek.
Een van de zaken die
soms minder aandacht krijgen dan gewenst is het verklaren van verschillen
geconstateerd in uw rapportage oplossing / datawarehouse. Hier worden de
overuitputtingen geconstateerd. Uw hele systeem dient er zo op ingericht te zijn
dat verschillen geconstateerd in uw rapportage systeem kunnen worden
gedupliceerd in het grootboek, anders kunt u de verschillen niet analyseren. Een
van de applicaties op de markt is de Insight oplossing van the InsightSoftware. U kunt
het ook realiseren door de nodige aandacht te geven bij de inrichting van uw
EBS.
Tenslotte komen we dan tot het volgende
model:
Visuele weergave van het oracle EBS model inclusief datawarehouse
oplossing
Er is nog een aandachtspunt binnen de EBS, en dat is
rapportage. De gedachte achter ERP pakketten was dat als alle informatie binnen
1 systeem werd gebracht het met de rapportage wel goed zou komen. Dat is helaas
niet zo. Wenst u snel ad hoc te kunnen rapporteren over diverse feiten dan
betekent dat dat u binnen de EBS de informatie uit tal van tabellen uit
verschillende modules dient te halen. Dat komt doordat de EBS primair een
transactie verwerkend systeem is. Het middels vele joins combineren van alle
tabellen om de informatie eruit te halen zorgt voor een traag systeem op
rapportage vlak.
Ik hoop dat het bovenstaande model voor u een kader
schept waarmee u de EBS beter kan begrijpen en iets abstracts als een ERP
systeem toch kan visualiseren.
De risico's zijn dus
A]
onvolledige of onjuiste processen binnen een module
B] onvolledige of
onjuiste processen tussen modules onderling
C] onvolledig doorzetten van de
transacties naar het grootboek
D] onvolledig doorzetten van de
proefbalans naar het rapportagesysteem
Daarnaast kunnen
gebruikersfouten natuurlijk ook een impact hebben. Die impact hoeft
bijvoorbeeld niet direct zichtbaar te zijn in de betreffende module waar de
fouten worden gemaakt. Fout vaste verrekenprijs beheer heeft een impact bij
bijvoorbeeld crediteuren, de voorraadmodule heeft er niet zoveel last van.
Doordat het een geintegreerd pakket is kunnen fouten gemaakt in de ene
module op diverse andere plaatsen een grote impact hebben. Van deze indirecte
effecten dient u zich bewust te zijn, in ieder geval dat ze kunnen optreden.
Dus verdere elementen van een ERP pakket zijn:
E] indirecte
effecten
F] matige performance op rapportagevlak
Een aantal van deze
risico's kunt u mitigeren door enkele van uw medewerkers met een kritische
blik de tijd te geven vreemde zaken op te sporen en uit te zoeken.
(naast natuurlijk het strikt uitvoeren van de maandeinde routines). Daarnaast
kan het geen kwaad een ervaren post implementatie consultant eens in de zoveel
tijd langs te laten komen om een soort van quick scan uit te voeren.
<